vrijdag 7 september 2012

De houtkap



Het regenwoud wordt bedreigd door houtkap .Waarom wordt het regenwoud dan gekapt? Voor medicijnen, palmolie, hardhout om huizen, stoelen, trappen en nog veel meer om mee te bouwen. En dat allemaal voor veel geld. En wie zijn die mensen die dat geld verdienen of zoals ik het noem afpakken van het woud: de plantageigenaren, de houtkappers, de verkopers, maar ook de wegenbouwers, vrachtwagenchauffeurs en de meubelmakers.
Per minuut verdwijnen er wel vijftig voetbalvelden van het tropisch regenwoud, waarvan tien in het Amazonegebied in Brazilië. Problemen die na de kap tevoorschijn komen: de aanleg van snelwegen door het bos, plantages voor soja en oliepalmen, illegale kappers, jagers, verdroging, bosbranden.
De aantasting van het bos gebeurt allang niet meer voor de productie van hout. Brazilië maakt soja. Dat is nodig voor veevoer. Er is meer veevoer nodig want mensen eten steeds meer vlees. Veevoer maken gebeurt op grote sojaplantages, waarvoor bos gekapt moet worden. Om vlees en veevoer af te voeren zijn er meer wegen en havens nodig.  Met houtkap verdienen veel mensen dus veel geld.

 
Er wordt in één minuut wel een stuk zo groot als vijftig voetbalvelden gekapt.
Bij goede houtkap zorgen de houtkappers dat er nieuw bos groeit. Door ook bomen terug te planten. Een groot probleem is het slechte houtkappen. Dat is illegaal kappen, of stukken bos platbranden. Dat is slecht voor milieu, gezondheid, diersoorten die uitsterven en geen bos terug planten. Mensen moeten daarom eigenlijk alleen hout kopen van goede houtkap. Dat is hout met een FSC keurmerk.

29 opmerkingen:

  1. 50 voetbalvelden per minuut? Dan moet het regenwoud ook wel onbedenkbaar groot zijn, want er staat gelukkig ook nog heel veel. Maar als het zo door gaat, hoe lang dan nog?

    En hoe zit het met soja voor sojaburgers en sojamelk? Wij eten wel vlees, maar alleen van dieren die geen soja krijgen. Dat helpt wel een beetje, maar niet genoeg, denk ik.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Soja voor sojaburgers en sojamelk wordt vaak ook verbouwd in dit soort gebieden. Maar het verschil is dat er vele malen meer mensen gevoed kunnen worden van een bepaalde hoeveelheid soja dan van vlees. Een koe leeft een aantal jaren en moet dus ook een aantal jaren gevoed worden met o.a soja. En van deze zelfde hoeveelheid soja kunnen meer mensen gevoed worden als er direct sojaburgers van gemaakt worden. Het is nogal inefficiënt om eerst een koe kilo's soja te voeren en er vervolgens een paar kilo vlees uit te halen.. Dus ik zeg, wordt lekker vegetariër ;) Of verminder in ieder geval de hoeveelheid vlees die je eet. Als we dat met zijn alle doen, dan komen we er wel!

      Verwijderen
  2. ik kom net op je site terecht en heb diepe bewondering voor je, ben ook meteen volger geworden. je doet wat je kan en ik doe mee, ik was toen ik 10 jaar was ook al bezig , net als jij, voor greenpeace en red de zeehondjes, dat is alweer 40 jaar gelden, ga zo door, geniet ervan , liefs marion

    BeantwoordenVerwijderen
  3. In Indonesie wordt ook veel oerbos gehakt om palmolie plantages aan te leggen, zodat wij hier zogenaamd milieuvriendelijk kunnen autorijden. Als we allemaal minder vlees eten en minder autorijden, kan de soja gewoon verbouwd worden op plekken waar nu veel slachtrunderen rondlopen zoals b.v. in Argentinie. Dan worden de orang oetans ook gelijk minder bedreigd.
    Ga vooral door met bloggen, je maakt het probleem echt goed duidelijk.
    groetjes, hanna

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik wist wel dat er veel hout gekapt werd, maar zoveel! Daar schrik ik toch wel een beetje van. Wanneer men de spullen die we nu hebben vaker en beter zouden recyclen, minder vlees zouden eten (van een dagje geen vlees worden we echt niet minder..)en minder zouden auto rijden zou het al heel wat schelen denk ik. Helaas zijn er nog steeds niet genoeg mensen die op die manier rekening willen houden met de natuur.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow, wel vijftig voetbalvelden per minuut, daar schrik ik toch wel van. Gelukkig zijn er ook mensen die wel nadenken en zorgen dat er ook nieuw bos wordt aangeplant. Hopelijk worden er dat steeds meer.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ja anoniem ben het helemaal eens met je

      Verwijderen
    2. als we zo doorgaan sterft iedereen uit doordat het regenwoud voor een vijfde van alle zuurstof zorgt

      Verwijderen
    3. anonieme mensen jullie zijn zelf gay

      Verwijderen
  6. Lieve Sem

    Wat geweldige blog heb je gemaakt, ik ben erg trots op je. Ik ben het helemaal met je eens, dat er heel snel niets moet gebeuren omdat er anders geen regenwoud meer over blijft. Heel veel mensen hebben geen idee wat er allemaal gebeurt en dat is erg dom, want als de regenwouden er niet meer zijn verandert onze planeet misschien wel in een vieze woestijn waar geen dier of mens meer in kan leven. Als er meer mensen een blog als die van jou opzetten wordt er misschien wel iets gedaan. Ik hoop het maar.

    dikke kus, Rika

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Het is heel jammer hoe mensen met de natuurlijk omgaan en het lijkt allemaal om geld te gaan. Ik denk dat pas wanneer er geen zuurstof meer is dat de bedrijven zich zullen realiseren dat je geld niet kan inademen. Heel jammer dit. Ik probeer zelf zo veel mogelijk aan te doen om wel milieubewust te leven, schoon rijden, biologisch eten en nog veel meer. Goed artikel, ik ben er blij mee!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ga zelf wat doen inplaats van dit lezen en schrijven

      Verwijderen
    2. donder zelf op! dat je anoniem bent betekent niet dat je alles kan zeggen.

      Verwijderen
  8. Een belengrijke vraag zou dan zijn: kan het zonder, en zo ja, wat is daar dan voor nodig? Is men in het Westen afhankelijk van illegaal hout? Zal de hoeveelheid duurzaam geproduceerd hout voldoen aan de vraag naar hout in allerlei landen? Mensen gebruiken hout in hun vloer, in tafels en andere meubelen en bijvoorbeeld deuren.
    En stel nou dat we iedereen zouden kunnen voorzien met alleen duurzaam en legaal gekapt hout, hoe zorgen we er dan voor dat de illegale houtkap stopt? Is alleen strengere wetten invoeren genoeg? Er zijn geloof ik ook campagnes gestart door CSF en andere organisaties om de bevolking daar te vertellen dat ze moeten stoppen met het inhakken op oerwouden, of tenminste de bomen terug te planten. Maar heeft iemand ideeën hoe je de mensen die daar aan hun geld moeten komen ervan kunt overtuigen dat de illegale houtkap slecht is?

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Dag Sem,

    Goed dat je je inzet voor het Amazone regenwoud. Het is mijn favoriete stukje aarde. 50 voetbalvelden per minuut is echter wel heel veel. Dat klopt ook niet. Er wordt nu een stuk bos ter grootte van een voetbalveld per minuut ontbost. Dat is natuurlijk nog steeds veel. Hierboven wordt ook gevraagd of strengere wetgeving zou kunnen helpen. De wet hoeft niet strenger te worden. Naleving van de bestaande wetten is voldoende. Maar dat is het probleem. Die worden vaak overtreden. En dan wordt er illegaal ontbost.

    Lees ook:

    "De prijs van Amazonehout" https://myjour.com/a/cornell-evers/de-prijs-van-amazonehout/

    en

    "Klanken uit de Amazone" https://myjour.com/a/cornell-evers/klanken-uit-de-amazone/

    Cornell Evers

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Hi, ik heb een vraagje, ik doe een werkstukm over het amazone regenwoud. en zou graag willen weten hoeveel bomen er per jaar ongeveer worden gekapt ( het liefst in percentage) ik hoop dat jullie het antwoord weten of een goede website weten! groetjes Juul ( 12)

    BeantwoordenVerwijderen
  11. wij gaan jullie helpen met het regenwoud

    BeantwoordenVerwijderen

  12. Even rekenen;
    Voetbalveld is iets van 5000 vierkante meter. Dat x 50 is 250.000 vierkante meter. Dat x 60 en 24 is dus 360 miljoen vierkante meter per dag. Dat is 360 vierkante kilometer. 360 x 365 = 131.400 vierkante kilometer. Dat is 3 maal zo groot als Nederland. Klopt dit echt? :-(

    BeantwoordenVerwijderen
  13. IK VIND HET VRESELIJK!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
    ik heb mijn werkstuk over het tropisch regenwoud.

    BeantwoordenVerwijderen